fbpx

II.E-COMMERCE: Jak kupować w internecie?

Fot. pexels.com

II.E-COMMERCE: Jak kupować  w internecie?

Autor: Agnieszka Lublin

Seria: Internet w praktyce

W poprzednim odcinku przedstawiliśmy krótką historię rozwoju handlu internetowego. W tym artykule dowiecie się o tym, dlaczego warto kupować online i jak zacząć korzystać ze sprzedaży internetowej oraz jak poruszać się po sklepie internetowym. 

Od momentu powstania pierwszego sklepu internetowego w formule jaką znamy dzisiaj minęło zaledwie około 30-stu lat – miarą demograficzną to dwa pokolenia. Ludzie urodzeni po roku 1994 dorastali w świecie, w którym Internet istniał od zawsze i od zawsze kupowało się online. Zgodnie z badaniami ankietowymi z zakupów za pomocą Internetu na laptopie, tablecie lub smartfonie regularnie korzysta w Polsce ok 62% obywateli powyżej 15 roku życia. W USA jest to odpowiednio 77% a w EU ogółem 60%. W kategorii największego rynku e-commerce przodują Chiny, w których zgodnie z danymi za 2018 rok w Internecie kupowało w sumie około 74% konsumentów. Najbardziej rozpowszechnioną w Chinach formą łączenia się z Internetem są urządzenia mobilne a ponad 3/4 wszystkich transakcji online w tym państwie dokonywana jest przy użyciu smartfonów. Potencjał handlu internetowego na świecie stale wzrasta. Zgodnie z prognozami ekspertów wartość handlu online w Polsce do końca 2020 roku wyniesie około 100 mld PLN. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne sklepy szybko znikną z krajobrazu naszych miast. Nie ulega jednak wątpliwości, że stale rosnąca dynamika handlu online wymusi zmiany także w sprzedaży kanałami tradycyjnymi. Te zmiany w handlu tradycyjnym de facto zachodzą już od dłuższego czasu choćby w zakresie obsługi klienta, dostępności asortymentu oraz wykorzystania nowoczesnych technologii nie tylko do wspierania procesu sprzedaży in-store ale także w celu dostarczenia klientom kompleksowego doświadczenia produktu, a także możliwości skorzystania z porad eksperckich podczas wizyty w sklepie. Taki model sprzedaży realizuje formuła showroom, o której napiszemy więcej w jednym z kolejnych odcinków naszej serii. Dodatkowo warto wspomnieć o innym rozpowszechnionym zjawisku związanym z rozwojem handlu online i polegającym na sprawdzaniu informacji o produktach w sieci, a kupowaniu w sklepach stacjonarnych. W ostatnich latach w badaniach ankietowych około 70% respondentów przyznaje, że w Internecie sprawdza np. ceny i opinie o produkcie, a część tej grupy finalizuje zakupy w sklepach stacjonarnych. Nie jest rzadkością, że klienci podczas zakupów w sklepie tradycyjnym posługują się smartfonem lub tabletem, aby sprawdzić opinie o danym produkcie a czasem także w celu poszukiwania korzystniejszej cenowo oferty tego same produktu często w sklepie online. 

Fot. EY 2019 , dostęp ze spidersweb.pl

Fot. EY 2019 , dostęp ze spidersweb.pl

Dlaczego warto kupować online czyli kilka słów o zaletach zakupów internetowych. 

Możliwość zrobienia zakupów bez konieczności wychodzenia z domu to podstawowa zaleta kupowania w Internecie. Jeśli do tej pory jeszcze nie zdecydowałeś się na skorzystanie z tej formy zakupów, sprawdź poniżej dlaczego warto to zmienić. Ale na początek krótki film. 

https://www.youtube.com/embed/GSp9flnT64M?feature=oembed

  • Zakupy przez Internet to przede wszystkim komfort – Sklepy online są czynne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – także w niedziele i święta i zrobisz w nich zakupy szybko i o dowolnej porze z każdego miejsca na świecie pod warunkiem, że masz dostęp do Internetu. Brak kolejek do kasy, brak tłoku w sklepie, brak trudności ze znalezieniem miejsca parkingowego oraz możliwość zapłaty w dogodnej – także odroczonej – formie to duży plus zakupów online. 
  • Zakupy przez Internet to także oszczędność czasu – odpada przede wszystkim konieczność wyprawy do sklepu oraz wymóg uciążliwego transportu zakupionych produktów. Zamówiony towar można w razie potrzeby odebrać osobiście – jeżeli sklep online oferuje taką usługę – ale najczęściej zakupiony towar przychodzi sam dostarczony drogą pocztową lub przez kuriera w wybrane przez nas miejsce a często także w oznaczonym przez nas czasie. W domowym zaciszu mamy okazję do tego, aby spokojnie poznać i wybrać interesujący nas produkt. Znalezienie produktu w sklepie Internetowym jest o wiele łatwiejsze a dodatkowo kupujący może porównywać produkty i ceny oraz czytać opinie o towarze zanim zdecyduje się na zakup. Ma zatem możliwość takiego zapoznania się z ofertą sprzedażową jakiego nie ma w żadnym tradycyjnym sklepie stacjonarnym. 
  • Zakupy przez Internet to korzystne ceny – w sklepie internetowym produkty są często sporo tańsze niż w tradycyjnym sklepie stacjonarnym. Dzieje się tak dlatego, że produkty trafiają do sklepu internetowego często bezpośrednio od producenta lub sprzedawcy a rola pośrednika i koszt jego prowizji są w przypadku zakupów online zredukowane praktycznie do zera. Dodatkowo, odpadają koszty wynajmu powierzchni handlowej czy magazynu co znacząco redukuje obciążenia finansowe po stronie przedsiębiorcy związane z obsługą sklepu internetowego. Dzięki temu cena produktów w sklepie internetowym może być niższa niż byłaby w przypadku tradycyjnego sklepu stacjonarnego. Wiele sklepów online oferuje ponadto atrakcyjne kupony zniżkowe i rabaty a także znane z tradycyjnego kanału sprzedażowego programy lojalnościowe oraz systemy poleceń, aby dodatkowo obniżyć koszt zakupu wybranych produktów. 
  • Zakupy przez Internet to szeroki wybór asortymentu, dostęp do wielu sprzedawców krajowych i zagranicznych oraz towarów nie tylko nowych, ale także używanych oferowanych do sprzedaży np. na internetowych platformach aukcyjnych. 
  • Zakupy przez Internet to dostęp do szczegółowego opisu oferowanych produktów, zdjęć oraz opinii i recenzji innych konsumentów o wybranym produkcie oraz sprzedającym produkt sklepie internetowym co znacząco wspomaga proces podejmowania decyzji o planowanych zakupach i dokonywanie odpowiedniego wyboru. 

Jak zacząć korzystać ze sprzedaży internetowej oraz jak poruszać się po sklepie internetowym 

Jak podaje PayU Poland na stronie https://poland.payu.com/blog/e-handel-transgraniczny-na-swiecie-statystyki-trendy-charakterystyka-rynkow/

Kategorie produktów najczęściej kupowanych online na świecie (dane z 2018 roku): 

  • ubrania, obuwie i dodatki – 31%, 
  • elektronika – 21%, 
  • kosmetyki – 17%, 
  • biżuteria i zegarki – 11%, 
  • książki, muzyka, multimedia – 10%, 
  • artykuły sportowe – 10%, 
  • zabawki – 9%, 
  • produkty do domu i ogrodu – 8%, 
  • RTV i AGD – 8%, 
  • komputery – 7%, 
  • artykuły dla dzieci – 5%, 
  • samochody i inne pojazdy – 4% (2).

Aby zacząć korzystać z możliwości jakie dają zakupy online niezbędna jest umiejętność podstawowej obsługi komputera lub odpowiednio tabletu czy smartfona oraz umiejętność podstawowej obsługi Internetu przynajmniej w zakresie wyszukiwania informacji. Potrzebujemy również adresu mailowego do rejestracji na stronie sklepu oraz do potwierdzenia szczegółów złożonego zamówienia przez sklep Internetowy. Niezbędne będzie także urządzenia elektronicznego z dostępem do Internetu takiego jak laptop, tablet lub smartfon, na którym będziemy wyszukiwać produkty, porównywać ceny, czytać opinie oraz w dogodnym czasie złożymy zamówienie w wybranym przez siebie sklepie internetowym. W sieci istnieje mnóstwo poradników dotyczących strategii wyszukiwania produktów w zależności od rozmaitych parametrów i warto się z nimi zapoznać szczególnie wówczas, kiedy nasza przygoda z zakupami online dopiero się rozpoczyna. 

Jeżeli poszukując konkretnego towaru trafimy na stronę wybranego sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które pozwolą szybko odnaleźć właściwy produkt i złożyć zamówienie. Sercem sklepu internetowego jest wyszukiwarka, która w założeniu ma ułatwiać klientowi funkcjonowanie na stronie sklepu, pozwalać na odnalezienie poszukiwanego produktu niejako zastępując rolę sprzedawcy – doradcy znaną z tradycyjnego sklepu stacjonarnego.  Wyszukiwarka zwykle jest zlokalizowana w prawym górnym rogu lub na środku strony startowej sklepu internetowego. Zazwyczaj posiada funkcję filtrowania i sortowania produktów co w sytuacji, gdy sklep posiada bardzo duży asortyment i przeszukiwanie oferty strona po stronie zajęłoby mnóstwo czasu jest niezwykle przydatne. Wyszukiwanie dodatkowo ułatwia i przyspiesza funkcja autouzupełniania – wyszukiwarka na stronie sklepu online często potrafi także używać synonimów, rozpoznawać preferencje klienta oraz – na podstawie profilu klienta lub poprzednich wyszukiwań  – sugerować inne produkty, które mogą zainteresować klienta. Innym istotnym elementem sklepu internetowego jest wirtualny koszyk zakupowy oraz wirtualna kasa, która umożliwia złożenie zamówienia. Wirtualny koszyk zakupowy to niezbędny element oprogramowania sklepu internetowego. Jego rola w zakupach online polega na tym samym, co zwykłego koszyka na zakupy. Klient przeglądający ofertę sklepu wybiera produkty (które chce zamówić) i dodaje je do koszyka. Dodawanie produktów do koszyka następuje przez wciśnięcie odpowiedniego przycisku na stronie sklepu. Klient sklepu ma możliwość w dowolnym momencie przetworzyć dane z koszyka na treść zamówienia, które jest wysyłane do obsługi sklepu internetowego. Kupujący ma także możliwość usuwania produktów z koszyka oraz zmiany liczby zamawianych sztuk (pod warunkiem, że dostępna jest dana ilość towaru). Kasa (tzw. checkout)  – to także bardzo istotny element interfejsu sklepu internetowego, który decyduje o konwersji checkoutu czyli o tym, ile transakcji w sklepie jest faktycznie zawieranych. Odpowiednio zaprojektowany i zrealizowany pod względem programistycznym checkout wspiera klienta w procesie składania zamówienia i przekłada się na wzrost satysfakcji z zakupów. 

Niewiele potrzeba, by kupować w sieci 

Poniżej podpowiadamy jak w kilku prostych krokach dokonać zakupów w Internecie.  

  1. Wybierz sklep, w którym chcesz zrobić zakupy. 
  1. Zarejestruj się w sklepie poprzez założenie konta użytkownika. Aby się zarejestrować, wystarczy podać kilka danych i adres mailowy. Większość sklepów pozwala na złożenie zamówienia także bez rejestracji. Jednak brak konta użytkownika na stronie sklepu często (choć nie zawsze) uniemożliwia np. samodzielne śledzenie statusu realizacji zamówienia.   
  1. Jeżeli zdecydujemy się na rejestrację w sklepie przed zakupami należy się zalogować. 
  1. Następnie należy wybrać produkt i dodać go do koszyka, przy czym zaznaczamy ilość lub wagę, która nas interesuje. 
  1. Po wybraniu wszystkich produktów można przejrzeć całość koszyka, aby go ewentualnie zmodyfikować lub dodać kolejne artykuły. 
  1. W następnym kroku przechodzimy do podsumowania zmówienia a potem do kasy. Na tym etapie wybieramy sposób i adres dostawy – termin dostawy jest zazwyczaj narzucony przez sklep jednak można go zmodyfikować dodając do zamówienia odpowiednią notatkę lub uwagę w przeznaczonym do tego formularzu przed ostatecznym łożeniem zamówienia wybieramy także metodę płatności. 
  1. Na koniec pozostaje już tylko zapłacić. Wybieramy sposób zapłaty z dostępnych opcji – np. przelew online lub tradycyjny, usługa płatnicza np. PayU, PayPal, Blik, Przelewy24, itd. Możliwość płatności gotówką przy odbiorze (czyli za tzw. pobraniem) jest także jedną z dostępnych opcji płatniczych w większości sklepów internetowych (ale uwaga – nie wszystkie sklepy oferują metodę płatności za pobraniem i warto zwrócić na ten fakt uwagę robiąc zakupy w sieci). 
  1. Po złożeniu zamówienia sklep internetowy zazwyczaj wysyła maila z potwierdzeniem szczegółów zamówienia na podany podczas zawierania transakcji adres mailowy. 
  1. Teraz pozostaje już tylko czekać na dostawę zamówionego towaru. 
  1. Odbierając przesyłkę ze sklepu internetowego warto pamiętać o sprawdzeniu zawartości przesyłki, nawet gdy z zewnątrz jest ona w idealnym stanie. Nie spieszmy się podczas odbierania przesyłek od kuriera. Po podpisaniu listu przewozowego, a w przypadku przesyłki za pobraniem – po uiszczeniu odpowiedniej opłaty, warto poprosić kuriera o chwilę cierpliwości i sprawdzić stan przesyłki oraz jej zawartości. Gdy stan przesyłki budzi wątpliwości, spisz z kurierem protokół szkody. Dokument ten jest podstawą do sporządzenia późnejszej reklamacji. 

Na tym kończymy dzisiejsze rozważania. Oczywiście zakupy internetowe to nie tylko same zalety. O możliwych zagrożeniach związanych z handlem online oraz jak kupować bezpiecznie przez Internet dowiecie się w kolejnym 3 odcinku naszej serii. Zapraszamy! 

II.E-COMMERCE: Jak kupować w internecie?
Przewiń do góry