fbpx

V.E-COMMERCE: Najpopularniejsze marki

Fot. pexels.com

V. E-COMMERCE: Najpopularniejsze marki

Autor: Agnieszka Lublin

Seria: Internet w praktyce

W poprzednim odcinku analizowaliśmy zapisy regulaminu sklepu internetowego. W ostatniej części naszej serii zaprezentujemy globalny ranking najpopularniejszychw sieci platform do sprzedaży internetowej. Przedstawimy także listę najlepiej ocenianych sklepów online na rodzimym rynku e-commerce.

Rankingi popularności sklepów online są publikowane w Internecie każdego roku. Zbieraniem danych do raportu, ich analizą statystyczną, opracowaniem wyników oraz udostępnianiem szerszej publiczności zajmują się między innymi instytucje specjalizujące się w badaniach rynku i opinii, ale nie tylko. Jedną z najbardziej uznanych na świecie firm, które publikują dane dotyczące biznesu i technologii jest magazyn Business Insider. Wiele z tych rankingów opiera się na subiektywnych opiniach użytkowników. Część raportów bierze pod uwagę bardziej obiektywny czynnik jakim jest ruch na stronie sklepu generowany przez odwiedzających. W rzeczywistości nie każde wejście na stronę sklepu internetowego kończy się złożeniem zamówienia, dlatego część rankingów zamiast na mierzonej subiektywną miarą popularności sklepu skupia się raczej na wynikach finansowych za dany rok. Zazwyczaj jednak te trzy czynniki decydujące o miejscu sklepu w rankingu rozpatrywane są łącznie zgodnie z zasadą, że sklep cieszący się wśród użytkowników dobrą opinią będzie miał dużo odwiedzin, z których wiele zakończy się zawarciem transakcji a to z kolei będzie wpływać na wyniki finansowe sklepu.  

Co decyduje o popularności zakupów w Internecie? 

W kategorii czynników o znacznym wpływie na decyzję o tym, czy kupować online najważniejsze są następujące elementy, które podajemy poniżej w wybranej losowo kolejności:  

  • zróżnicowanie i dostępność asortymentu oraz szybka dostawa 
  • konkurencyjne ceny oraz zróżnicowane metody płatności dostępne w sklepie  
  • możliwość darmowej dostawy lub obniżenia jej kosztów np. w przypadku osobistego odbioru zamówienia 
  • bardzo dobra obsługa klienta i łatwy kontakt ze sprzedawcą 
  • atrakcyjna graficznie, czytelna i przejrzysta witryna sklepu  
  • łatwa i szybka obsługa procesu składania zamówienia  
  • dobre opinie wśród użytkowników 
  • własne pozytywne doświadczenie z zakupami online oraz pozytywne opinie bliskich osób 

A co utrudnia nam robienie zakupów w sieci?  

Podstawową barierą w internetowych zakupach jest brak zaufania do sklepu a także nieznajomość technologii, która nie pozwala na sprawne poruszanie się w Internecie. Poczucie bezpieczeństwa zakupów w sieci można zwiększyć na wiele sposobów. Jednym z nich może być poznanie i stosowanie zasad bezpiecznego kupowania online. O tym jak bezpiecznie kupować w Internecie pisaliśmy w jednym z poprzednich odcinków naszej serii „Bezpieczne zakupy online” (podać link do artykułu).  

Najpopularniejsze platformy sprzedażowe do robienia zakupów w Internecie 

Poniżej prezentujemy najpopularniejsze w globalnych rankingach platformy sprzedażowe e-commerce znane także pod nazwą marketplace. Niezależnie od przyjętej metodologii pomiaru popularności wybranego serwisu w rankingach praktycznie od zawsze przodują Amazon.com oraz eBay.com.  Oddzielnie przedstawimy najbardziej rozpoznawalne marki handlu internetowego w Polsce.  

  1. Amazon znaczy Amazonka  

Firmę Amazon założył były analityk finansowy Jeff Bezos, który w 1994 roku zrezygnował z pracy w korporacji na rzecz prowadzenia własnej działalności biznesowej. Na początku była to tylko księgarnia internetowa. Stopniowo asortyment dostępny do sprzedaży na amazon.com był poszerzany. Wzrastała również dostępność produktów dzięki ekspansji firmy poza obszar USA – do Europy i Azji dzięki czemu można było dostarczyć towar nawet do bardzo odległych miejsc na Ziemi. Współcześnie amazon.com oferuje praktycznie nieograniczony asortyment, w tym także produkty spożywcze oraz artykuły dla zwierząt z dostawą – jak była mowa powyżej – do większości miejsc na świecie. Oprócz produktów fabrycznie nowych można zakupić rzeczy używane – np. książki w znacznie niższej cenie niż ich nowe odpowiedniki. Amazon.com jest prawdziwym gigantem oraz liderem w branży e-commerce pod każdym względem.  Sprzedaje towar z własnych magazynów a także od innych dostawców w ilości milionów sztuk rocznie. Od początku swojego istnienia amazon.com funkcjonował w oparciu o nowoczesne technologie. Dzisiaj oprócz działalności e-commerce firma Amazon zajmuje się także rozwojem analityki internetowej oraz sztucznej inteligencji, a w 2016 roku jej założyciel i wieloletni prezes jako pierwszy na świecie przeprowadził udaną dostawę zakupionego w swoim sklepie produktu za pomocą drona. Adres globalnej strony Amazon.com to https://www.amazon.com/ Polskojęzyczna wersja strony jest dostępna pod adresem https://www.amazon.de/?language=pl_PL 

  1. JD (czytaj dżejdi) czyli zakupy załatwi sztuczna inteligencja, drony i roboty  

JD.com (chińska pisownia 京东; wersja pidżyn ‘Jīngdōng’) znana również pod nazwą Jingdong to druga największa chińska firma e-commerce z siedzibą w Pekinie. Założona przez przedsiębiorcę o nazwisku Liu Qiangdong w roku 1998. 6 lat później w 2004 roku JD wystartowało z internetową platformą sprzedażową. JD.com oferuje ogromny wybór asortymentu od rodzimych chińskich dostawców a także od zagranicznych producentów. JD.com jest znany z dużych inwestycji w rozwój nowoczesnych technologii w obszarze wspierania handlu elektronicznego (sztuczna inteligencja, największy na świecie system dostarczania przesyłek przez drony oraz roboty). Od 2018 roku jd.com rozwija sieć marketów 7Fresh w kanale sprzedaży tradycyjnej, w których realizuje koncept zakupów cyfrowo-stacjonarnych. Pierwszy w pełni zautomatyzowany i bezzałogowy sklep został otwarty w prowincji Shandong w pierwszym tygodniu po otwarciu sieci 7Fresh. Podobny koncept zakupów cyfrowo-stacjonarnych realizuje także holding Alibaba Group, która w 2018 roku posiadała w swoim portfolio już 25 stacjonarnych marketów sieci Hema. Witryna serwisu internetowego jd.com, którą można znaleźć pod adresem https://global.jd.com/  jest napisana w całości w języku Chińskim.   

  1. AliExpress czyli skarby Sezamu, Ali Baba i Jack Ma 

AliExpress to chiński serwis sprzedażowy, należący do holdingu Alibaba Group uruchomiony w 2010 roku jako platforma dedykowana wyłącznie do sprzedaży detalicznej. Grupa Alibaba powstała w roku 1999 i miała na celu utworzenie strony poświęconej sprzedaży internetowej konkurencyjnej dla eBay i Amazon.com. Jej założycielem jest chiński przedsiębiorca Jack Ma, z wykształcenia nauczyciel języka angielskiego. Dostawcy produktów dostępnych na AliExpress to przeważnie małe lub średnie firmy z Chin a oferta jest skierowana wyłącznie do klientów z zagranicy – na platformie nie mogą dokonywać zakupów konsumenci z Chin. AliExpress umożliwia zawieranie transakcji sprzedażowych w trzech kanałach – pomiędzy podmiotami gospodarczymi (model B2B) sprzedającymi towary do innych państw, pomiędzy przedsiębiorstwami i klientami indywidualnymi w modelu B2C oraz pomiędzy samymi konsumentami (C2C). AliExpress działa na podobnej zasadzie co eBay – nie jest sklepem internetowym i nie sprzedaje produktów bezpośrednio, ale jako platforma e-commerce łączy rodzime przedsiębiorstwa z międzynarodowymi nabywacami i ułatwia im zawieranie transakcji. Adres globalnej strony aliexpress.com to https://best.aliexpress.com/ Podobnie jak w przypadku serwisu etsy.com globalna witryna rozpoznaje ustawienia języka w przeglądarce na naszym urządzeniu i serwuje zgodną z nimi wersję strony – w naszym przypadku po polsku. 

  1. eBay zlicytuje nawet … miasto?  

W 1995 roku w San Hose w Californii powstała pierwsza internetowa platforma aukcyjna o nazwie eBay. Założycielem firmy jest Pierre Omidyar a firma eBay nazywała się oryginalnie Auctionweb. Aukcje prowadzone na eBayu umożliwiły zwykłym użytkownikom nie posiadającym w rzeczywistości własnych sklepów stacjonarnych na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie wystawiając swoje nieużywane przedmioty na licytację.  Po dziś dzień ebay.com pozostaje największą platformą aukcyjną na świecie. Korzystają z niej co miesiąc miliony użytkowników, kupując i sprzedając produkty w najrózniejszych kategoriach asortymentu. Pod tym wzgldem ebay.com nie ustępuje platformie amazon.com. Warto dodać, że na amerykańskim ebay.com wzorowali sie twórcy polskiej platformy aukcyjno-sprzedażowej allegro.pl. Oprócz serwisu aukcyjnego ebay.com prowadzi na także konwencjonalną sprzedaż w modelu „kup teraz”. W 2012 roku na ebay.com wystawiono na licytację miasto Buford w stanie Wyoming. Licytacja zakończyła się sprzedaniem Buford dwóm Wietnamczykom w cenie nieco poniżej 1 miliona dolarów amerykańskich. Jeżeli zależy wam na zakupie dobrego produktu w okazyjnej cenie niewątpliwie warto zajrzeć na ebay.com. Adres globalnej strony eBay.com to https://www.ebay.com/ Polskojęzyczna wersja strony jest dostępna pod adresem  https://www.ebay.pl/ 

  1. Rakuten po japońsku znaczy optymizm 

Rakuten to japoński gigant branży e-commerce. Firmę założył w 1997 roku japoński przedsiębiorca Hiroshi Mikitani, a jej główna siedziba znajduje sie w Tokio. Podobnie jak inne platfromy typu marketplace oferuje do sprzedaży ogromny wybór asortymentu w modelu wzorowanym na serwisie ebay.com. W 2016 roku rakuten została zaprezentowana jako nowy główny sponsor klubu piłkarskiego FC Barcelona. Witryna sklepu znajduje się pod adresem https://www.rakuten.com/ 

Niestety na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy o ochronie danych osobowych (GDPR) z dnia 25. Maja 2018 roku zakupy na rakuten.com nie są aktualnie możliwe  dla obywateli państw obszaru Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. Na obszarze EU Rakuten posiada internetowe outlety w dwóch krajach: we Francji pod adresem https://fr.shopping.rakuten.com/ oraz w Niemczech na stronie https://www.rakuten.de/ 

  1. Zalando cieszy modą 

Zalando to niemiecki butik internetowy z siedzibą w Berlinie. Specjalizuje się przede wszystkim w sprzedaży obuwia i odzieży, ale udostępnia również szerszy asortyment, który obejmuje produkty dekoracyjne, okulary przeciwsłoneczne, zegarki oraz biżuterię. Zalando to jedna z nabardziej rozpoznawanych niemieckich marek e-commerce na świecie. Do rosnącej popularności Zalando przyczyniło się kilka czynników. Dzięki ekspansji na rynki europejskie oraz do Brazylii i Rosji firma pozyskała rzesze nowych zadowolonych klientów. Jest znana z ciekawych kampanii marketingowych, społecznego zaangażowania np. w zwalczanie stereotypów kulturowych a jej spoty reklamowe są okraszone dużą dawką humoru i klienci nie tylko bardzo chętnie je oglądają, ale też chętnie kupują reklamowane w spotach produkty. Przystępna cena i bardzo dobra jakość towarów oraz doskonała obsługa klienta niewątpliwie mają swój udział w międzynarodowym sukcesie Zalando. Polsko-języczna wersja sklepu Zalanado znajduje się pod adresesm https://www.zalando.pl/ 

  1. Etsy czyli niezależne rękodzieło ma głos 

Etsy.com jest platformą e-commerce o zasięgu międzynarodowym, umożliwiającą dokonywanie sprzedaży i zakupów produktów wykonanych w sposób tradycyjny (tzn. ręcznie), przedmiotów vintage i materiałów do rękodzieła stworzonych i wyselekcjonowanych samodzielnie przez miliony niezależnych twórców. Platforma istnieje od 2005 roku a siedziba przedsiębiorstwa nazywa się “Etsy Labs” i znajduje się w Nowym Jorku w dzielnicy Brooklyn.  Polskim odpowiednikiem portalu etsy.com jest strona pakamera.pl. Adres globalnej strony etsy.com to https://www.etsy.com/  Kiedy udamy się pod podany adres czeka nas miła niespodzianka – globalna witryna rozpoznaje ustawienia języka w przeglądarce na naszym urządzeniu i serwuje zgodną z nimi wersję strony – w naszym przypadku po polsku.  

  1. Google shopping (po Polsku Google Zakupy) czyli „wygoogluj” zanim kupisz  

Fot. google.com

Pod pojęciem Google Zakupy kryje się wyszukiwarka ofert sklepów internetowych stworzona przez firmę Google, która ma pomagać konsumentom w szybkich zakupach online. Działa na zasadzie internetowej porównywarki cen prezentującej w wyszukiwarce Google towary ze sklepów internetowych pasujące do wyszukiwanej przez użytkownika frazy (na poniższym zdjęciu użytkownik wyszukał frazę „suszarka do włosów”). Wyniki wyszukiwania zawierają zdjęcie danego produktu, jego skrócony opis oraz cenę. Wyniki wyszukiwania zazwyczaj zawierają ofertę kilku firm sprzedających wyszukiwany produkt, a bezpośrednio po kliknięciu w reklamę jednej z nich, zostajemy przeniesieni na stronę internetową danego sklepu. Dzięki takiej prezentacji wyników wyszukiwania użytkownik ma możliwość natychmiastowego porównania cen z kilku sklepów i wybrania dla siebie najkorzystniejszej pod tym względem oferty. W zależności od ustawień naszej przeglądarki oraz trybu przeglądania stron usługa Zakupy Google będzie uwzględniać w wynikach wyszukiwania także naszą lokalizację, żeby lepiej dopasować wyniki wyszukiwania.  Polska strona startowa wyszukiwarki Google Zakupy znajduje się pod adresem https://www.google.com/shopping?hl=pl 

Sklep eobuwie.pl na czele polskich rankingów popularności sklepów internetowych  

Należy zaznaczyć, że wiele z polecanych w międzynarodowych rankingach sprzedaży internetowej serwisów nie należy do najlepiej rozpoznawalnych marek e-commerce w Polsce. Poniżej znajdziecie ubiegłoroczne zestawienie najbardziej popularnych sklepów internetowych w naszym kraju, sprzedających swoje produkty bezpośrednio do konsumentów w odmiennym modelu niż ma to miejsce w przypadku serwisów sprzedażowych. Metodologia powyższego rankingu opierała się na po transakcyjnych opiniach wystawionych przez klientów sklepów internetowych, którzy wcześniej dokonali w nich zakupów. Bardziej szczegółowy raport jest dostępny na portalu mobirank.pl. W kategorii odzież i obuwie zwyciężył sklep eobuwie.com.pl.  Na drugim miejscu w ranking w tej samej kategorii znalazł się sklep wittchen.comNorth.pl uplasował się jako pierwszy na liście w kategorii artykułów RTV/AGD, a zaraz za nim morele.net i neonet.pl. W kategorii artykułów medycznych zwyciężyła aptekagemini.pl a na drugim miejscu Internauci wybrali inną aptekę aptekamelissa.plDecathlon.pl zajął pierwsze miejsce w kategorii artykułów sportowych. W dziale zdrowie i uroda na dwóch pierwszych miejscach znalazły się w kolejności sklepsfd.pl oraz ezebra.pl. Sklepy taniaksiazka.pl, swiatksiazki.pl oraz bonito.pl zajęły 3 pierwsze miejsca w kategorii książki i czasopisma. Etuo.pl oraz izigsm.pl to dwa najpopularniejsze sklepy w kategorii telefony i akcesoria.  W kategorii artykuły spożywcze zwyciężył sklep bdsklep.pl a chocolissimo.pl uplasowało się na na 3-cim miejscu.  

Najpopularniejszą polską platformą do sprzedaży internetowej jest niezmiennie od wielu lat allegro.pl. wzorowane na amerykańskim ebay.com. Zostało założone w 1999 roku w Poznaniu przez spółkę Surf Stop Shop na początku funkcjonowało jako platforma aukcyjna. Od 2007 roku allegro.pl umożliwiło użytkownikom zakładanie własnych sklepów na swojej platformie sprzedażowej. Dzięki tej nowej funkcji można było przedłużyć czas, w którym przedmiot jest oferowany na sprzedaż do 30 dni zamiast standardowych 14. W obrębie swojego sklepu na allegro.pl można tworzyć własne kategorie asortymentu, zamieszczać na stronie sklepu własne logo oraz dostosować wygląd witryny zgodnie z własnymi preferencjami. W ciągu następnych kilku lat na allegro.pl miały miejsce kolejne zmiany zasad funkcjonowania platformy i jej użytkowników – udostępniono między innymi możliwość dokonywania zakupów osobom niezarejestrowanym. W 2013 roku została wprowadzona znaczna zmiana wyglądu oraz funkcjonalności serwisu a w roku 2014 wprowadzono domyślne sortowanie wyników według „trafności”. Ostatnie zmiany spotkały się z głośnym sprzeciwem dotychczasowych użytkowników allegro.pl, którzy zarzucają właścicielom faworyzowanie własnych marek i podmiotów z Grupy Alegro, a także brak przejrzystości nowych zasad funkcjonowania. Serwis Allegro działał także poza Polską – w Czechach pod nazwą aukro.cz, Niemczech jako allegro.de, pod nazwą molotok.ru w Rosji czy na Ukrainie jako aukro.ua. Obecnie w skład grupy Allego wchodzi między innymi portal Ceneo.pl. W rankingach dotyczących polskiego e-commerce pojawiają sie również Empik.com wzorowany na amazon.com. oraz pakamera.pl. Empik jak spółka został założony przez Jacka Dębskiego w 1991 roku, ale jego historia sięga o wiele dalej wstecz, bo aż do roku 1948 i powstania ogólnopolskiej sieci domów kultury i księgarni Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki (KMPiK). Obecnie Empik działa w modelu serwisu sprzedażowego typu marketplace, a w ramach grupy Empik funkcjonują różne podmioty np. Empik Foto, Empik Go, Empik Bilety, Empik Music czy Livro. Pakamera.pl działa od 2005 roku w podobnym do etsy.com modelu biznesowym. Na swojej stronie internetowej pakamera.pl w dziale pressroom twórcy serwisu opisują platformę jako „miejsce spotkań ludzi uzdolnionych z tymi, którzy potrafią docenić sztukę i pragną otaczać się niepowtarzalnymi przedmiotami. (…) Moda niezależna oraz handmade to nasze życie. (…) Pakamera jest przestrzenią artystyczną polskiej społeczności internetowej.” (żródło: pakamera.pl).  

Należy pamiętać, że zasady zakupu i sprzedaży obowiązujące w sklepach internetowych oraz na platformach sprzedażowych marketplace  a także w internetowych serwisach aukcyjnych zazwyczaj będą się istotnie różnić między sobą. Dlatego zawsze przed podjęciem decyzji o zawarciu transakcji należy zapoznać się z regulaminem sklepu czy serwisu sprzedażowego. O regulaminie pisaliśmy bliżej w czwartym odcinku naszego bloga (tutaj podać link do tego artykułu).  

 Na zakończenie dzisiejszych rozważań zapraszamy was do obejrzenia krótkiego filmu, na którym zobaczycie, jak wyglądają internetowe witryny najpopularniejszych w Polsce sklepów online. Czy zachęcają do odwiedzin i zrobienia zakupów – oceńcie sami.  

https://www.youtube.com/embed/sYviSqNLAA8?feature=oembed

muzyka: https://freemusicarchive.org/genre/Pop ,Film: YT 2020 mp4 – materiał własny

Wynalezienie Internetu zrewolucjonizowało wiele aspektów naszego codziennego życia. Możliwość zrobienia szybkich, wygodnych i tanich zakupów to jeden z wielu pozytywnych aspektów nowej cyfrowej rzeczywistości. Warto być jej częścią.   

Na dzisiaj to już wszystko. Mamy nadzieję, że zainteresowała was nasza seria dotycząca internetowych zakupów, a zamieszczone przez nas porady i wskazówki pomogą wam w skutecznym i bezpiecznym funkcjonowaniu online.  

Do zobaczenia w innych odcinkach naszego bloga! 

V.E-COMMERCE: Najpopularniejsze marki
Przewiń do góry