fbpx

III.E-COMMERCE: Bezpieczne zakupy online

Fot. pxfuel.com

III.E-COMMERCE: Bezpieczne zakupy online

Autor: Agnieszka Lublin

Seria: Internet w praktyce

Zakupy internetowe to dla wielu z nas jedna ze zwykłych codziennych czynności i zdarza się, że kupując online czasami zapominamy o zasadach bezpieczeństwa. Szczególnie łatwo o nich zapomnieć, kiedy robi się zakupy w pośpiechu – wówczas łatwo przez nieuwagę przeoczyć istotne elementy, które decydują o bezpieczeństwie naszej transakcji: nie przeczytać regulaminu, nie sprawdzić opinii o sklepie czy o samym sprzedającym, nie zwrócić uwagi na podejrzanie niską cenę towaru, zastanawiająco odległy termin dostawy czy ograniczone sposoby płatności, którymi dysponuje sklep. Kupując online warto pamiętać, że ofiarą nieuczciwego sprzedawcy mogą paść nie tylko niedoświadczeni klienci sklepów internetowych, ale również kupujący w sieci dużo i często. Podstawowymi zasadami bezpieczeństwa zakupów przez internet są czujność oraz zdrowy rozsądek, które należy zachować na każdym etapie transakcji. Jeżeli okoliczności, w jakich musielibyśmy dokonać zakupów online nie pozwalają na zachowanie zasad bezpieczeństwa – szczególnie jeżeli zakupom miałby towarzyszyć nadmierny pośpiech zawsze lepszą opcją będzie rezygnacja z transakcji.   

Na co najczęściej skarżą się klienci sklepów internetowych?  

Zgodnie z badaniami ankietowymi kupujący online najczęściej wskazują następujące niepożądane zdarzenia: 

•opóźnienia w dostarczeniu przesyłki 

•brak dostawy 

•wysłanie produktu niezgodnego z zamówieniem najczęściej na skutek pomyłki sprzedawcy 

•dostarczenie produktu wadliwego 

•zaniedbanie komunikacji z klientem – to bolączka szczególnie rodzimych sklepów internetowych 

Chcesz bezpiecznie kupować w sieci – pamiętaj o następujących zasadach 

  1. Nie spiesz się. Zakupy internetowe dokonywane w pośpiechu nie są bezpieczne. Jeżeli w danym momencie nie dysponujesz odpowiednią ilością czasu na przeczytanie regulaminu i zapoznanie się z opiniami innych użytkowników o sklepie i sprzedawcy lepiej zrezygnuj z zakupów. Możesz wrócić do transakcji w momencie, kiedy okoliczności będą pozwalały na zachowanie przynajmniej podstawowych wymogów bezpieczeństwa. 
  1. Zweryfikuj wiarygodność sklepu internetowego sprawdzając opinie o sklepie i sprzedawcy w Internecie. Zweryfikuj ilość i jakość tych opinii oraz ich wiarygodność. Czujność powinno wzbudzić istnienie tylko pozytywnych opinii na temat sklepu lub zupełny brak komentarzy. Jeżeli na stronie sklepu jest podany numer NIP, REGON lub KRS zweryfikuj je w krajowym rejestrze sądowym. Sprzedawca lub sklep, który nie podaje tych informacji, wzbudza podejrzenia. Wybieraj zaufane, duże sklepy znanych marek a w przypadku mniejszych sprzedawców sprawdzaj ich wiarygodność bardziej szczegółowo. W razie wątpliwości – jeżeli nie chcesz rezygnować z transakcji nigdy nie wybieraj opcji płatności z góry. Bezpieczniejsza będzie płatność za pobraniem. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania. Certyfikat zaufania oznacza, że sprzedawca jest sprawdzony przez niezależnych audytorów i uznany za wiarygodnego a zakupy w sklepie za bezpieczne dla klientów. Najbardziej znanymi certyfikatami zaufania są Dobra Marka, Trusted Shops, Euro Label, Rzetelna Firma, Słucham Swoich Klientów, Laur Konsumenta. Certyfikat jest umieszczony na stronie sklepu internetowego w widocznym miejscu najczęściej na dole strony i ma postać łącza internetowego przekierowującego do oryginalnego dokumentu certyfikacji. 
  1. Sprawdzaj dane kontaktowe i i identyfikacyjne sprzedającego. Polskie prawo wymaga od sprzedawcy podania pełnych danych rejestrowych na stronie sklepu internetowego. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinny być sygnałem ostrzegawczym podobnie jak podanie w danych kontaktowych tylko samego e-maila, numeru telefonu lub tylko skrzynki pocztowej. 
  1. Za uczciwością sprzedawcy przemawia możliwość osobistego odbioru zakupionego towaru oraz opłacenia zakupów za pobraniem. Sprawdź zatem czy sklep oferuje przynajmniej jedną z tych możliwości. Jeżeli sprzedawca żąda płatności z góry i udostępnia wyłącznie jedną opcję płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania sklepy internetowe zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie płatności za pośrednictwem przelewów internetowych lub serwisów płatniczych typu PayPal, PayU, Przelewy24 czy Blik. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących. 
  1. Korzystaj tylko z bezpiecznych szyfrowanych metod płatności. Wypełniając formularz z danymi sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje nazwa protokołu szyfrującego „https://” oraz symbol kłódki oznaczającej ważny certyfikat SSL i bezpieczne szyfrowane połączenie, dzięki którym niepowołane osoby nie będą mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych. Bezpieczne szyfrowane połączenie jest szczególnie istotne podczas dokonywania transakcji płatniczych. W razie wątpliwości wybieraj płatność tradycyjnym przelewem. 
  1. Zawsze czytaj regulamin sklepu. Sprzedający ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje na stronie sklepu, jest czytelny i zrozumiały. Zwróć szczególną uwagę na zasady zakupu, termin dostawy, sposoby płatności, możliwość odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży, zasady zwrotu towaru czy ewentualnej reklamacji.  Zwracaj uwagę na informacje o ochronie danych osobowych. Zwróć uwagę, kto jest administratorem twoich danych i w jaki sposób będą one przechowywane. Nie musisz wyrażać zgody na subskrypcję newslettera. Zgody marketingowe w większości także nie są wymagane. Pamiętaj, że zgodnie z RODO każdemu przysługuje pełne prawo do żądania zmiany, aktualizacji lub usunięcia danych osobowych z bazy klientów danego sklepu. Pamiętaj o prawach konsumenta i możliwości zwrotu zamówionego towaru bez podawania przyczyny w terminie do 14 dni od otrzymania zamówienia z wyłączeniem zakupu dokonanego w drodze licytacji na aukcji internetowej. 
  1. Dokładnie czytaj wiadomości e-mail, zwracaj uwagę na adresy mailowe czy numery telefonów, z których przychodzą, jeśli masz wątpliwości, że pochodzą z uczciwego źródła nie otwieraj załączników maili ani nie klikaj w żadne linki zamieszczone w mailu. Jeżeli zainteresowała cię oferta handlowa przysłana mailem wpisz podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i odwiedzić witrynę korzystając z wyników wyszukiwania. 
  1. Zanim dokonasz zakupu sprawdź sposób i koszty przesyłki oraz czas oczekiwania na dostawę.  Zorientuj się, kiedy najpóźniej towar może do ciebie dotrzeć. Aktualnie większość sklepów internetowych umożliwia śledzenie statusu zamówienia bezpośrednio na stronie internetowej sklepu. Ta opcja jest zazwyczaj dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.  Pozostali klienci są informowani mailem o każdej zmianie statusu przesyłki aż do momentu wysłania zamówienia. 
  1. Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych oraz szczegółowe zasady sprzedaży. Zwracaj baczną uwagę na opis produktów – unikaj ofert z błędami oraz takich, w których opisie brakuje podstawowych parametrów produktu a zdjęcia towaru są nieadekwatne do opisu i wyglądają nienaturalnie. Jeśli chcesz dokonać zakupu u osoby prywatnej, wybierz sprawdzony portal aukcyjny. 
  1. Na zakończenie każdej transakcji pamiętaj o wylogowaniu się. Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu. Nigdy nie podawaj swoich danych logowania do bankowości mobilnej obcym osobom, a do sklepów loguj się wyłącznie z ich oficjalnych stron. Nigdy nie korzystaj z bankowości internetowej ani nie dokonuj żadnych transakcji, kiedy korzystasz z publicznej sieci wi-fi. 
  1. Zachowaj całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą do czasu zakończenia całości transakcji. Będzie ona podstawą do zwrotu albo wymiany produktu bądź podjęcia innych działań, w razie, gdyby sklep lub sprzedający nie wywiązał się z umowy. 
  1. Pamiętaj, że masz prawo do reklamacji każdego towaru kupionego w UE w ciągu 2 lat od dnia, w którym go dostarczono niezależnie od sposobu zakupu. Jeżeli sprzedawca internetowy nie chce uwzględnić twoich roszczeń, możesz poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenta. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego, mającego siedzibę w innym kraju UE, skargę należy zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. 

Na zakończenie chcemy Was zaprosić do obejrzenia krótkiego filmu o bezpieczeństwie zakupów online. 

Film: YT 2015

Tyle na dzisiaj. W kolejnym odcinku zajmiemy się regulaminem sklepu internetowego, Zapraszamy! 

III.E-COMMERCE: Bezpieczne zakupy online
Przewiń do góry