Idealna prezentacja – wskazówki i zasady

Idealna Prezentacja Wskazowki I Zasady

Czym jest dobra prezentacja? Co sprawia, że dane wystąpienie czy pokaz zapada nam w pamięć, a inne, chociaż dotyczą interesującego tematu, powodują, że ziewamy? Czym właściwie jest prezentacja? Czego powinniśmy unikać i co jest typowym błędem? Niezależnie od tego, czy jesteś studentem przygotowującym się do zaliczenia materiału, czy prezentacje to Twój chleb powszedni w pracy, czy może właśnie przygotowujesz pokaz, aby zdobyć pracę swoich marzeń, oto garść przydatnych informacji.

Aby wypracować cechy dobrej prezentacji, powinniśmy ją rozpatrzyć przez pryzmat:

– osoby prezentującej,

– sposobu przekazania treści,

– formy, w jakiej treść jest przedstawiana publiczności.

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Prezenter

To osoba, od której bardzo dużo zależy. Dobry prezenter może uratować słabą prezentację, a słaby zepsuć nawet najlepiej przygotowany materiał. Co więc zrobić, jak się przygotować, aby wszystko poszło gładko? Ważne, aby być przygotowanym. Znać dobrze treść tego, co chcemy przekazać słuchaczom. Należy znać układ i kolejność prezentowanych slajdów, tak aby nie być zaskoczonym wyświetlaną treścią w trakcie pokazu.

Warto przećwiczyć przed lustrem mowę ciała. Dynamika na prezentacji jest ważna, ale zbyt dużo ruchu może utrudniać słuchaczom skupienie się na treści. Nie wolno pokazywać niczego palcem. Jeżeli chcemy pokazać daną treść wyświetlaną na slajdzie czy zapisaną na whiteboardzie, wskazujemy całą dłonią.

Warto testowo poprowadzić całą prezentację, aby sprawdzić, czy mieścimy się w zakładanym czasie. Jeżeli prezentacja powinna trwać 10 minut, niech tyle trwa. Szybkie przewijanie slajdów, kiedy zaczyna brakować nam czasu, nie jest profesjonalne.

Równie ważne jest to, w co się ubieramy. Strój musi być zawsze dopasowany do sytuacji. Garnitur na prezentacji sztuk walki będzie wyglądał nienaturalnie, podobnie jak T-shirt i jeansy na spotkaniu formalnym. Warto ubrać się w coś, w czym czujemy się dobrze i swobodnie. Wygodny i dopasowany strój sprawi, że poczujemy się komfortowo i będziemy mogli skupić się na prezentowanej treści.

Sprawdź również  Efektywna komunikacja online, czyli co to znaczy mówić wspólnym językiem?

Czego nie wolno robić?

  1. Nie czytaj treści wyświetlanej na slajdzie. Czytanie świadczy o słabym przygotowaniu się do spotkania. Wyświetlana treść ma być uzupełnieniem tego, co chcemy opowiedzieć, warto więc przygotować się wcześniej.
  2. Nie odwracaj się plecami do publiczności. Kontakt wzrokowy ze słuchaczami daje nam możliwość nawiązania relacji, reagowania na znużenie czy wątpliwości, które mogą pojawić się w czasie spotkania. Poza tym przemawianie stojąc tyłem do naszej publiczności jest po prostu niekulturalne.

Sposób przekazania treści

Czy zdarzyło się Wam być na prezentacji, gdzie wszystko w czasie spotkania wydawało się łatwe, ale już dzień po nie byliście w stanie swoimi słowami opowiedzieć, czego dotyczyło spotkanie? Jak zatem dobrać treść, aby spotkanie było wartościowe?

  1. Zasada „mniej znaczy więcej”. Prezenterzy często mają tendencję do wrzucania do prezentacji ogromu informacji, gdyż wszystko wydaje się ważne i warte pokazania. Jednak tworząc prezentację, warto pamiętać, aby miała spójną całość. Najlepiej, aby była to określona historia zbudowana zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu, pozwalająca słuchaczom zagłębiać się w prezentowany temat. Takie podejście pozwoli nawet osobom niezwiązanym na co dzień z tematem zrozumieć i zapamiętać przekaz.
  2. Wyświetlana treść jako dodatek. To, co wyświetlamy, jest jedynie dodatkiem do naszej opowieści. Ma pomóc uporządkować przekazywaną treść, ale nie może jej zupełnie zastąpić. Należy unikać przeładowanych treścią slajdów, a zostawiać tylko to, co jest najbardziej istotne. Nie bez znaczenia jest też układ treści czy grafiki. Warto zadbać o spójną czcionkę, podobny styl i dokładnie to samo umiejscowienie elementów slajdu, takich jak nagłówki czy logotypy.
  3. Praktyczne przykłady i anegdoty. W zależności od okoliczności warto mieć przygotowanych kilka praktycznych przykładów czy anegdot, które uwiarygodnią przekaz, a przy okazji pobudzą słuchaczy do interakcji. Każda prezentacja, niezależnie od celu, ma za zadanie wywołać jakąś reakcję u odbiorcy.
  4. Reakcja na publiczność. Warto reagować na bieżąco na zachowanie publiczności, szczególnie jeśli prezentujemy treść dla dużej grupy odbiorców. Jeśli widzimy, że przedstawiona treść budzi wątpliwości czy kontrowersje, zachęcajmy do dialogu mówiąc „widzę, że mają Państwo wątpliwości”. Jeśli publiczność bije brawo, również zareagujmy. Bądźmy naturalni.
Sprawdź również  Efektywna komunikacja online, czyli co to znaczy mówić wspólnym językiem?

Forma prezentacji

Mówi się, że dobrze przygotowany prezenter, który doskonale zna temat i wie, co chce powiedzieć, nie potrzebuje slajdów ani żadnego materiału. Jak w każdym takim stwierdzeniu, i tutaj jest trochę prawdy. Natomiast warto pamiętać, że form prezentacji może być wiele, a to, czym powinniśmy się kierować, to dopasowaniem ich do treści. W niektórych sytuacjach lepsze będą slajdy, czasem lepszy będzie film, który będziemy komentować w trakcie oglądania go razem z publicznością, a czasem najlepiej sprawdzi się dobrze wszystkim znany flipchart lub kartka papieru.

Jestem zwolenniczką wybierania tej formy, która pasuje do danej sytuacji. Na dużych konferencjach, gdzie publiczność jest liczna, zazwyczaj wybieram tradycyjne slajdy. W mniejszym gronie chętniej sięgam jednak po flipchart, który pozwala na większą interakcję z uczestnikami spotkania.

Pamiętajmy jednak, że nawet najbardziej nowoczesna i naładowana animacjami forma nie zrobi wrażenia, jeżeli prezenter nie będzie znał tematu.

Gdybym miała zebrać cały artykuł w kilka dobrych rad, brzmiałyby one następująco:

  1. Zastanów się, co chcesz powiedzieć.
  2. Dobierz formę i sposób prezentacji do okoliczności.
  3. Przygotuj się dobrze z prezentowanego tematu.
  4. Przygotuj sobie kilka odpowiedzi na trudne pytania.
  5. Bądź sobą.

Powodzenia!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top