PORADNIK SENIORA: Korzystanie z Internetu i poczty elektronicznej

Poradnik Seniora Korzystanie Z Internetu I Poczty Elektronicznej

Gdy opanujemy podstawowe elementy obsługi komputera oraz poruszania się po pulpicie, możemy śmiało wkroczyć w wirtualny świat internetu.

Do czego przyda nam się internet?

  1. Szybkie wyszukiwanie informacji: Znajdziemy aktualne wiadomości z kraju i ze świata.
  2. Multimedia: Obejrzymy interesujące nas zdjęcia, filmy, posłuchamy muzyki i radia.
  3. Rejestracja do lekarza: Zarejestrujemy się do lekarza bez wychodzenia z domu.
  4. Płatności: Opłacimy rachunki z domu.
  5. Zakupy online: Zrobimy zakupy pozostając w domu.
  6. Komunikacja: Porozmawiamy z bliskimi przez komunikatory.
  7. Korespondencja: Napiszemy i wyślemy listy do kraju i za granicę.
  8. Transport: Sprawdzimy rozkład jazdy komunikacji miejskiej i zakupimy bilet.
  9. Dokumenty: Napiszemy pisma urzędowe i prywatne notatki.
  10. Nowe znajomości: Poznamy nowe osoby.
  11. Rozrywka: Możemy grać w interesujące nas gry.

Internet ma szerokie zastosowanie, dlatego warto nauczyć się z niego korzystać. Aby móc przeglądać internet, musimy być z nim połączeni.

Metody łączenia z internetem:

  1. Kabel: Podłączamy kabel z routera (urządzenie sieciowe) do komputera.
  2. Wi-Fi: Bezprzewodowe połączenie, które wymaga loginu i hasła skonfigurowanego przy zakładaniu sieci (ikonkę dostępnych sieci Wi-Fi znajdziemy w prawym dolnym rogu komputera). Musimy znać nazwę naszej sieci domowej i kliknąć na nią, aby się połączyć.
  3. USB: Możemy połączyć się przez modem USB. Po poprawnym podłączeniu do portu komputera wyświetlą się instrukcje krok po kroku, jak połączyć się z siecią.

Przeglądarka internetowa:

Aby korzystać z internetu, potrzebujemy przeglądarki – programu umożliwiającego przeglądanie stron www. Istnieje wiele przeglądarek, które różnią się wyglądem i opcjami. Można wybrać tę, która najbardziej nam odpowiada.

Sprawdź również  Bezpieczeństwo w sieci

Jak uruchomić przeglądarkę:

  1. Klikamy dwukrotnie na ikonkę przeglądarki na pulpicie.
  2. Ikonkę przeglądarki możemy również zaznaczyć jednym kliknięciem, a następnie nacisnąć Enter.

Po uruchomieniu przeglądarki wyświetli się jej strona główna. Pasek adresu znajduje się na górze strony – tutaj możemy wpisać adresy www. Możemy również wpisać interesujące nas słowa kluczowe w środkowym polu wyszukiwania, co pokaże nam listę wyników związanych z wpisanym hasłem.

Elementy strony głównej przeglądarki:

  1. Strzałka w lewo: Powrót do poprzedniej strony.
  2. Odśwież: Odświeżenie bieżącej strony.
  3. Domek: Powrót do strony głównej przeglądarki.

Jak wejść na stronę internetową:

  1. Najeżdżamy kursorem myszki na pasek adresu i klikamy lewym przyciskiem myszki.
  2. Wpisujemy adres strony www i naciskamy Enter.

Wyszukiwanie informacji w internecie:

Najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Aby z niej skorzystać:

  1. Otwieramy przeglądarkę i wpisujemy adres www.google.pl.
  2. Wpisujemy interesujące nas hasło i naciskamy Enter.
  3. Wybieramy interesujący nas wynik wyszukiwania, klikając na niego.

Poczta elektroniczna (e-mail):

Poczta elektroniczna umożliwia wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. Adres e-mail składa się z kilku elementów, np. [email protected]. Znak @ oraz serwer (np. gmail.com) są obowiązkowe w każdym adresie e-mail.

Jak założyć skrzynkę e-mail:

  1. Wybieramy stronę, na której chcemy założyć konto (np. Gmail, Onet).
  2. Wpisujemy adres www strony w pasek adresu przeglądarki i naciskamy Enter.
  3. Klikamy opcję „załóż konto” i wypełniamy formularz rejestracyjny.

Logowanie do skrzynki e-mail:

  1. Wchodzimy na stronę poczty (np. www.gmail.com).
  2. Wpisujemy adres e-mail i hasło, a następnie klikamy „zaloguj”.

Wylogowanie z konta e-mail:

  1. W prawym górnym rogu klikamy opcję „wyloguj”.

Wysyłanie e-maila:

  1. Klikamy „utwórz nowy”.
  2. Wpisujemy adres e-mail odbiorcy, temat i treść wiadomości.
  3. Klikamy „wyślij”.

Załączniki:

Aby wysłać e-maila z załącznikiem:

  1. Pisząc e-maila, klikamy ikonę spinacza biurowego.
  2. Wybieramy plik do załączenia i klikamy na niego dwa razy.

Otwieranie załączników:

Otrzymane załączniki otwieramy, klikając na nie dwa razy. Możemy je również pobrać, wybierając opcję „pobierz”.

Sprawdź również  Wyrażenia regularne w przeszukiwaniu tekstu

Bezpieczeństwo w internecie:

Internet to świetne narzędzie do komunikacji, nauki i rozrywki, ale warto pamiętać o bezpieczeństwie:

  • Nie otwierajmy załączników od nieznanych nadawców.
  • Unikajmy klikania w podejrzane linki.
  • Chronimy nasze dane osobowe i nie udostępniamy ich w nieznanych miejscach.

Internet oferuje wiele korzyści, ale wymaga ostrożności i odpowiedzialności w jego użytkowaniu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top